Folytatjuk sorozatunkat a veszélyhelyzet alatt meghozott polgármesteri döntések összefoglalásáról, ezúttal a december 15. és 22. között született határozatokat mutatjuk be.
2020. december 15.
Az ezen a napon született egyetlen - ám kétszer feltöltött - határozat lényege, hogy a polgármester kezdeményezi a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél (MNV), hogy a Könd utca 1. alatt található ingatlan - amely a Kútmúzeumnak helyet ad - térítésmentesen kerüljön át az önkormányzat tulajdonába. A Kútmúzeum a Nagy Gyula Területi Múzeum része, azonban az ingatlan nem a múzeum tulajdona, hanem az MNV-é. Az önkormányzat az ügylettel vállalja a felmerülő költségeket, a helyi védettséggel járó kötelezettségeket, továbbá, hogy az ingatlant 15 évig nem értékesíti, adja át másnak (tehát nem idegeníti el).
(Határozat + feljegyzés)
2020. december 16.
1) Az első határozat alapján a helyi Rendőrkapitányság, Készenléti Rendőrség, Tüzoltóság, és Mentőállomás állományából 1-1 munkatárs felettesi javaslatra a Kéklámpás Nap alkalmából 100-100 ezer Ft jutalmat kap a 2020-as költségvetés terhére.
(Határozat + feljegyzés)
2) Korábban a képviselőtestület közel 3,5 millió Ft támogatást szavazott meg a Táncsics gimnázium számára, amelyből street workout (kültéri kondícionáló) park létesült. A határozat lényege, hogy a támogatásról szóló elszámolást ellenőrizték és a polgármester azt elfogadta.
(Határozat + feljegyzés)
3) A polgármesteri határozat szerint a város 2021-ben is indít járási startmunka közfoglalkoztatási programot, nevezetesen kettőt - egy szociális programot 40 fővel, és egy mezőgazdasági programot 11 fővel. A programoknak pályázniuk kell, így ezek benyújtásáról döntött a polgármester. A mezőgazdasági program 100%-ban finanszírozott, önerő nem szükséges. A szociális program esetén más a helyzet, itt az önerő kb. 657 ezer Ft. Habár a pályázat önereje alacsony, mégis tervez önkormányzati hozzájárulást közel 10,6 millió Ft értékben. A polgármester felhatalmazta Oravecz Nórát a határozat végrehajtására.
(Határozat + feljegyzés)
4) Szerencsére akad a határozatok között egy közbeszerzéssel kapcsolatos is, nos ez lesz az. A közbeszerzés a gyopárosi napelemes park kivitelezéséhez kapcsolódik. Megszületett e tárgyban a döntés, a nyertes ajánlatot a szegedi BQ Mérnöki Iroda Kft. tette. Az ajánlati ár bruttó 192,8 millió Ft. Sajnos az nem derül ki, hogy kik voltak még az ajánlattevők (három volt összesen). A cég eddig három referenciával rendelkezik a Közbeszerzési Adatbázis keresője alapján:
A projekt tervezett összköltsége bruttó 163,2 millió Ft volt, emellé tett hozzá önerőt az önkormányzat 22,8 mFt értékben. Tehát a tervezett költségen felüli ajánlatok érkeztek csak, a legolcsóbb ajánlat is 15,6 millió Ft-tal magasabb. Ezért a polgármester a határozatban a 2021-es költségvetésben - majd valamikor - szereplő fejlesztési hitel terhére további önerőt biztosít a hiányzó összeg értékében, de egyúttal igényt is nyújt be ezen összeg támogátására. Ezek hiányában a közbeszerzés érvénytelenné is nyilvánítható.
(Határozat + feljegyzés)
5) 2014 óta áll szerződésben a város az ATEV Zrt.-vel. A cég feladata a szolgáltatási szerződés szerint a városban keletkező állati hulladékok kezelése. A feljegyzés szerint nem szükséges közbeszerzés e tárgyban, így 2021-2023 évekre ismételten szerződést köt az önkormányzat az említett céggel. 2021-re vonatkozóan az árajánlat a 2020. évivel megegyező, a következő évi költségvetés terhére 3 millió Ft-ot biztosít az önkormányzat.
(Határozat + feljegyzés)
6) Az ezen a napon hozott utolsó határozat szerint visszavonja a polgármester egy korábbi határozatát, amely alapján a Tass u. 11. fsz. 1. szám alatt található lakás bérlője 2021. évben az orosházi Asztalitenisz Sportegyesület lesz. A korábbi, immár visszavont határozat alapján a bérlő Miskolczi Kristóf lett volna, akinek a bérlői jogviszonya az egyesületnél lévő munkaviszonyának lejártáig élt volna. Hogy mi az oka a bérlőváltásnak, azt csak a jóisten tudja.
2020. december 21.
Ezen a napon a polgármester módosította a város Településszerkezeti Tervét. A terv módosításe öt témát ölel fel:
- A RE-GLASS Kft. telephelye átminősítésre került gazdasági, ipari területté hulladékkezelő, -lerakó különleges területből
- Gyopáros déli részét átsorolja falusias lakóterületbe üdülőházas üdülőterületből
- A Szőlő városrészben található 5,1 hektáros beépítetlen területet átrendezik a Krisztusban Hívő Nazarénus Gyülekezetek Orosházi Gyülekezetének imaháza és egyéb létesítményeinek az elhelyezésére
- Eltörlik a zajvédelmet az üveggyárak és a Linamar Zrt. között fekvő különleges gazadsági-lakóövezetre (egykori szolgálati lakások telekcsoportja)
- Rákóczitelep keleti oldalán a Szentesi úttól dérle fekvő mezőgazdasági területén eltörlik az utcaszélesítések szabályozását
(Határozat + feljegyzés)
2020. december 22.
Karácsony előtt még egy határozat született, ami ismét egy közbeszerzéshez kapcsolódik. 2020. november 26-án közbeszerzési eljárás indult rendezvényszervezés kapcsán. A "projekt" célja a helyi közösségek alulról jövő kezdeményezéseinek és helyi lakosok lokálpatriotizmusának, ide tartozásának erősítése, támogatása.
Összesen négy ajánlat érkezett, ezek közül a budapesti Keiok Kft. tette a legkedvezőbb ajánlatot. A Közbeszerzési Adatbázis szerint a cég rendre jól szerepel állami és más önkormányzati közbeszerzéseken 2009 második fele óta. Hogy miért is? Nem lepődünk meg, hiszen a cég tulajdonosa az a dr. Várnai Tamás, aki az első Orbán-kormány idején komoly állami megrendeléseket elnyerő Ezüsthajó Produkció Kft., majd az újabb Fidesz-kormányzás alatt a TV2 igazgatósági tagja volt. Nem annyira régi hír, hogy az EU Csalás Elleni Hivatala (OLAF) jelezte, hogy számos közbeszerzésben, ahol jelen volt Várnai, korlátozott volt a verseny. Az OLAF húsz pályázatot kifogásol, ezekben több, mint 500 milliárd forint értékben lehetett csatornafejlesztési beruházásokat reklámozni, a pénz 85 százaléka jött az EU-kasszából. A cég egyébként nagyban köthető az egykori óbudai MSZP-s alpolgármester Czeglédy Gergőhöz is, akinek az egykori cége, a Perfektum Kft. rendre Várnaival indult konzorciumban vagy egymás alvállalkozói voltak.
Természetesen ezen közbeszerzés kapcsán sem sikerült jól belőni a költségek tervezett szintjét, ugyanis a projektre szánt költség bruttó 11,9 millió Ft volt, a nyertes ajánlat pedig bruttó 14,4 millió Ft. Ahogyan a már fentebb említett napelemes közbeszerzés során, úgy itt is további önerő szükséges, 2,5 millió Ft értékben. Ezt a plusz önerőt is a 2021-es fejlesztési hitelek terhére biztosítja a város, illetve támogatási kérelmet is benyújt.
(Határozat + feljegyzés)
A fenti határozatok mellett kettő rendelet is született a vizsgált időszakban, nevezetesen december 21-én.
1) Az első rendelet a már említett településszerkezeti terv módosításához kapcsolódik, ugyanis érinti a Helyi Építési Szabályzatról szóló rendeletet. Lényegében a fent részletezetteket emelték be a szabályzatról szóló rendeletbe.
2) A második rendelet a 2020. évi költségvetés módosításáról szól. Ennek keretében az alábbiak módosultak:
- a költségvetés bevételi oldala 4.405.162 ezer Ft-ról 4.658.725 ezer Ft-ra nő, azaz 253.563 ezer Ft-ttal növekszik
- a költségvetés kiadási oldala 8.527.312 ezer Ft-ról 9.101.930 ezer Ft-ra nő, azaz 574.618 ezer Ft-tal nő
- ezek következtében a költségvetés hiánya 321.055 ezer Ft-ra nő (ez közel 7,8%-os hiánynövekedés)
- a működési költségvetés 7,37%-kal nő 5.230.064 ezer Ft-ra
- ezen belül a személy juttatások 5,79%-kal, a dologi kiadások 14,76%-kal növekednek, a költségvetési tartalékok viszont 35,85%-kal csökkennek
- a felújítási kiadási irányzat 699.708 ezer Ft-ra csökken 1.098.833 ezer Ft-ról (kb. 36%-os csökkenés)
- a beruházási és fejlesztési kiadások 2.557.527 ezer Ft-ról 2.974.502 ezer Ft-ra növekednek
- az évközi többletigények, valamint elmaradt bevételek pótlására képzett általános tartalékok szintje 50 millió Ft-ról közel 9,5 millió Ft-ra csökkennek
- az önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények támogatása 1.914.103 ezer Ft-ról 2.070.090 ezer Ft-ra növekednek, melyből a központi költségvetés támogatása 1.301.269 ezer Ft-ra növekszik
- sporttámogatására fordítható összeg 110 millió Ft-ról 55 millió Ft-ra csökken
- a civil szervezetek számára nyújtható eredeti 16 millió Ft-os támogatás nullára csökken
Látva a fenti számokat nagyon nehéz nem arra gondolnunk, hogy ez mind annak a kormányzati politikának a következménye, amelynek keretében a helyi adókat részben vagy teljes egészében elvették az önkormányzatoktól. Érdeklődve várjuk a 2021-es költségvetést, bizonyosan meglepő számokkal találkozhatunk majd.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel is!