Orosházi Sztorik

Orosházi Sztorik

Olvasói levél - Gyopárosi beruházás

2020. október 21. - oroshazisztori

TE KITÖLTÖTTED MÁR AZ ELŐVÁLASZTÁST KUTATÓ KÉRDŐÍVET?
HA NEM, AKKOR KÉRJÜK, HOGY SZÁNJ RÁ NAGYJÁBÓL 5 PERCET AZ ÉLETEDBŐL!
KÖSZÖNJÜK A SEGÍTSÉGET!

A tegnapi nap során az alábbi levelet kaptuk egy Olvasónktól:

Üdvözlöm! Érdeklődni szeretnék, hogy áll a Gyopároson belengetett mozi, rendezvénytér, és bowling pálya kivitelezése? Érdemes volna szétnézni, milyen állapotok uralkodnak ott. Milyen állapotban van, mennyi az előirányzott bekerülési költség, ki a kivitelező, illetve alvállalkozò? Milyen készültségi fokban áll és mennyit fizetett ki a város? Egyébkênt gyanús a síri csend. Válaszàt kõszönöm.

Az alábbiakban megpróbáljuk a rendelkezésre álló információk alapján összefoglalni a projekt történetét, illetve bemutatni az érintett vállalkozókat is, akik részt vettek a projektben. Érdekes lesz látni, hogy miként tud letérni a hatékonyság útjáról egy pályázati projekt, és hogy milyen hibák kerülhetnek bele egy ilyen összetett beruházásba.

Nehéz téma, hiszen a legutóbbi testületi ülésen is volt szó róla. Az érintett projekt a TOP -2.1.2-15-BS1-2016-00015 kódszámú, „Zöld infrastruktúra fejlesztése, közösségi funkciók kialakítása Orosháza-Gyopárosfürdőn” néven fut. A testület október 12-én tárgyalt róla az első napirendi pontban. A projektről itt és itt lehet olvasni, az alábbit emeljük ki:

A projekt elsődleges célja Orosháza Gyopárosfürdő 7505/9. helyrajzi számú területén meglévő, részben kihasználatlan kétszintes konferencia épület felhasználásával konferenciák megrendezésére alkalmas komplexum, valamint hozzá kapcsolódóan közösségi, szabadidő eltöltésére alkalmas tér és egy kulturális célokat betöltő 3D mozi kialakítása, a kapcsolódó zöldfelületek rehabilitációja és a parkolók megújítása.

A projektre elnyert támogatás összege 400 millió Ft, az ajánlattételre az alábbi cégeket kérték fel:

  • Szonita Hungary Kft.
  • Maxicargo Kft.
  • Agrippa Kft.
  • HausKomfort Kft.
  • Csomiép Enter Kft.

A nyertes végül a Maxicargo Kft. lett. Önmagában nem lenne érdekes ez a cég, ha nem került volna már többször is a hírekbe. A napi.hu híre szerint ezzel a céggel szerződött a karcagi önkormányzat 2019. január végén a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjának újjáépítése elnevezésű projekt keretében a területrendezési, út, parkoló és alapközmű előkészítő munkáinak elvégzésére, nettó 298 millió forintért (bruttó 378 millió forint). A kormány 2017 márciusában hozott határozatot arról, hogy Karcag számára az expópavilon elhelyezésére és újjáépítésére, ott kulturális és hagyományőrző tevékenységek befogadására 2017-ben 329 millió forint, míg 2018-ban 1 milliárd 108 millió forint költségvetési támogatást biztosít.

Érdekesség, hogy ezen a közbeszerzésen a közbeszerzési dokumentumok szerint a nyertes cég mellett az építőipari tevékenységeket végző, budapesti székhelyű Szonita Hungary Kft. tett még ajánlatot. Aki nem emlékezne a sámándobra, íme:

samandob.png(kép forrása: 168ora.hu)

A sámándob kapcsán az Átlátszó nyomozása alapján azonban Karcagnak még várnia kell, hogy a milánói pavilon csontvázából rendezvényközpont legyen a város szélén. Az uniós közbeszerzési értesítő szerint ugyanis érvénytelenné nyilvánították a tendert, mert az önkormányzatnak nem áll rendelkezésére elegendő fedezet a projekt megvalósításához. Karcag több alkalommal is írásban kérte a korábban támogatást biztosító Belügyminisztériumot, hogy a támogatás összegét „szíveskedjenek megemelni”, de a tárca a kérést két alkalommal is visszautasította. A cikk szerint a legalacsonyabb árat ígérő páros (az Euro Campus Kft. és Maxicargó Kft.) árajánlata nettó 2.619.509.105 forint volt. E szerint a beruházáshoz hiányzik nagyságrendileg 1,5 milliárd Ft. Belátható, hogy elég nagy üzletről van szó.

A fenti sámándobos üzlet mellett feltűnik a Maxicargo Kft., illetve a Szonita Hungary Kft. egy másik dél-békési közbeszerzés kapcsán is. "Kunágota II.sz. rendelő infrastrukturális fejlesztése" (TOP 4.1.1.-15-BS1-2016-000025) nevű közbeszerzésen szintén ez a páros indult el, itt viszont a Szonita Hungary Kft. nyerte el a munkát, a megkötött szerződés összege 28.513.055 Ft.

És a fenti előzmények után rátérve az orosházi sztorira...

A történet először a 2018. december 18-i Pénzügyi Bizottsági ülésen volt téma, ahol az önerő biztosításáról egyeztettek a bizottsági tagok. Az előterjesztő Elekes Lajos, akkori alpolgármester volt. Ekkor a bizottság javasolta nettó 64 millió Ft (bruttó 81,2 millió Ft) önerő biztosítását a 2019-es költségvetésben fejlesztési hitel terhére. A testületi ülésen (2018. december 20.) ekkor egyedül Fetser János emelt szót az előkészítés kapcsán. Nevezetesen magasabb összeg került betervezésre, mint az eredeti vállalás. Továbbá nehezményezte azt, hogy 2018-ban már a következő évi hitelkeret terhére történik kötelezettség-vállalás. Ahogy az lenni szokás, az előterjesztés átment a testületi szavazáson.

A közbeszerzésre a már fent említett cégek kerültek meghívásra, azonban csak a Maxicargó és a Szonita adott be ajánlatot. Végül a két ajánlat közül a Maxicargó Kft-vel kötött szerződést az önkormányzat 2019. január 29-én, a vállalkozói szerződés összege nettó 295.551.283 Ft. A szerződés szerint a végső teljesítésre szánt idő a hatályba lépéstől (2019. február 12.) számított 14 hónap, azaz 2020. árpilis 12-e. (a közbeszerzésről sok információ megtalálható az EKR honlapján)

A következő lépés a történetben 2020. március 18, ekkor került előterjesztésre a Pénzügyi Bizottság ülésére a vállalkozói szerződés módosítása. Sajnos a város honlapján erről az ülésről nem készült jegyzőkönyv. Vélhetően az ülés elmaradt, tekintve, hogy a másnapi testületi ülés sem került megtartásra a koronavírus okozta helyzet miatt. Ennek oka értelemszerűen az, hogy a vészhelyzet alatt a polgármesterek szabad kezet kaptak a döntések meghozatalában a képviselőtestület jóváhagyása nélkül. 

A város honlapján megtalálható polgármesteri határozatok között megtalálni a kapcsolódó 8/2020. (III. 17) számút. E szerint a kivitelezés időszakában az alábbi esetekben válik szükségessé a szerződésben nem szereplő, előre nem látható műszaki szükségességből további munkák (pótmunka) megrendelése:

  • A mozi helyiségben a közönség közlekedését illetve menekülését biztosító útvonalon található 2db 180x250-es, a szakhatósági előírásoknak megfelelő kétszárnyú biztonsági, pánikzárral ellátott, hangszigetelt ajtó beépítése.
  • Az épület egységes megjelenésének biztosítása érdekében a beruházási munkákkal nem érintett homlokzati felületek, valamint alsó ereszdeszkázat felújítása és festése.
  • Az épület DNY-i homlokzatán hozzáépített épületrész nyílászáróinak módosítása szükséges az egységes megjelenés illetve szakhatósági előírásnak megfelelés érdekében
  • A szabadidőközpont tervezetthez képest megnövekedett energiaszükséglete miatt emelt műszaki tartalmú (növelt keresztmetszet, további csatlakozási pontok és nagyobb szerelvények) elektromos hálózat kiépítése.
  • Az épületben kialakításra kerülő mozi esetében, a mozitechnológiának megfelelő tartószerkezet kialakítása.

A becsült pluszköltség az árajánlat alapján nettó 49.756.408 Ft, ez 16,8%-os költségnövekedést jelent. A költségnövekedés mellett a teljesítési határidő is meghosszabbítottásra kerül 8 hónappal. A 8 hónapot az előterjesztés tartalmazza műszaki ellenőri véleményre hivatkozva. Az EKR-ben található dokumentumok szerint Dávid Zoltán polgármester 2020. március 18-án tájékoztatta a vállalkozó Maxicargo Kft.-t, hogy a testület jóváhagyása nélkül nem tud határozatot hozni a költségnövekedés elfogadásáról. 2020. március 24-én a Maxicargo Kft. levélben jelezte a polgármesternek, hogy ilyen módon a kivitelezés határideje semmiképpen sem tartható, hiszen

Mivel a pótmunka elvégzése nélkül egyes munkafolyamatok nem folytathatóak, akadályt közlünk a szerződés szerinti teljesítési határidő nem tartható, mivel Önök - a levelükben foglaltak alapján - ismeretlen időpontban fogják a szerződést módosítani, tehát az a szituáció is előállhat, hogy az eredeti teljesítési határidő lejártát követően fogják a szerződést módosítani.

A fentiek mellett a Maxicargo Kft. arra is hivatkozott vis maior esetként, hogy a vírushelyzet miatt a határokon óriási kocsisorok halmozódtak fel, ami miatt nem tudták megkapni az észak-olaszországi megrendelt építőanyagokat. Kérdés, hogy ez mennyiben műszaki jellegű probléma, és a műszaki ellenőr ezt a hivatkozást miért fogadta el. Vélhetően egy olyan nagy tapasztalttal bíró cég, mint a Maxicargo, az alternatív beszerzési forrásokat fel tudta volna kutatni.

Az EKR honlapján, hogy 2020. április 9-én megtörtént a szerződés módosítása, melynek értelmében a teljesítési határidő a szerződés hatályba lépésének napjától számított korábbi 14-ről 26 hónapra emelkedik, tehát a matematika eszköztárát alkalmazva 2021. április 12-e az új határidő. Azonban a pótmunkákhoz kapcsolódó költségkeret-növekedés nem került be a módosításba

Ugorva néhány hónapot és a COVID-19 első hullámát elérkezünk 2020. július 8-hoz, a Pénzügyi Bizottság üléséhez, amelyen ismét téma volt a beruházás. Érdekesség, hogy ebben az előterjesztésben  2019. február 14. szerepel a szerződés hatályba lépésének dátumánál, nem pedig a korábbi február 12. Időben nem nagy különbség, csupán a precizitás hiánya fedezhető fel.

Ebben az előterjesztésben a fent már taglalt pótmunkák kiegészülnek egy újabb ponttal:

A tárgyi projekt keretében megvalósuló közösségi tér (mozi, bowling, konferenciaközpont) épület üzemszerű használatához elengedhetetlenül szükséges a gyengeáramú hálózat kiépítése, amely magában foglalja a tűzjelző rendszert, IF- wifi, vagyonvédelmi (kamera- és riasztórendszer) és hangosítási rendszert.

A kivitelezés körébe eső pótmunkák összesített költsége nettó 62.363.664 Ft. A korábbi 16,2%-os költségnövekedés e tekintetben 21,1%-ra módosul. Az előterjesztés lényege, hogy ez az összeget a városnak önerőből kell biztosítania, tekintettel arra, hogy a szerződésmódosítás ellenőrizni kell, és megfelelő jóváhagyást kell szerezni, ami több hónapig is eltarthat, így a beruházás egy ponton megállna. Emitt szükséges az önerő, amely az előterjesztés szerint a 2020. évi költségvetés fejlesztési hitel terhére biztosítható. A Pénzügyi Bizottság támogatta az előterjesztést.

Másnap a testületi ülésen vitáztak erről a képviselők, az egyik ellenzéki szószóló Fetser János volt, aki jelezte, hogy büntetőfeljelentést fog tenni a nem megfelelő előkészítettség miatt. A testületi ülésen a már szokásos mondaivalón kívül különösebb nem hangzott el, természetesen megszavazta a Fideszes többség az előterjesztést, így a projekt értéke 62,3 millió Ft-tal növekedett. 

A napirend megszavazása után megtörtént a vállalkozói szerződés módosítása 2020. augusztus 24-én, ennek értelmében a vállalkozói díj nettó 357.914.947 Ft-ra nőtt - a matek kijön.

2020. szeptember 22-én került elő ismét a téma a Pénzügyi Bizottság ülésén. Az előterjesztésből kiderül, hogy 

Az Önkormányzat 2020. augusztus 6-án értesült arról, hogy a vállalkozási szerződés 1. sz. módosítása tekintetében a Közreműködő Szervezet nem támogató tartalmú jogi állásfoglalást és nyilatkozatot állított ki és szabálytalansági gyanúbejelentövel élt. 2020. augusztus 17-én pedig a Pénzügyminisztérium RFP Jogi és Felülvizsgálati Főosztálya értesítette az Önkormányzatot arról, hogy a tárgyi ügyben szabálytalansági eljárás került elrendelésre. A Pénzügyminisztérium egyidejűleg kezdeményezte a Közbeszerzési Döntőbizottság jogorvoslati eljárását.
Az Önkormányzat a nem támogató tartalmú jogi állásfoglalás és nyilatkozat dokumentumban foglaltakat megismerve egyeztetést kezdeményezett a Maxicargó Kft-vel (a továbbiakban: Vállalkozó) a feltételezett szabálytalanság orvoslása érdekében.

A fentiek értelmében az egyeztetéseket követően az a javaslat született, hogy az 1. és 2. számú módosítást helyezzék hatályon kívül (ez az úgynevezett 3. számú szerződésmódosítás), az eddig elvégzett munkák körét és értékét felmérik, majd a szerződést közös megegyezéssel megszüntetik, egyúttal elszámolnak egymással pénzügyi szempontból. Továbbá a 2. számú módosítás szerinti, fent részletezett pótmunkákra vonatkozóan pedig közbeszerzést írnak ki.

A bizottsági vitában javarészt Molnár Béla alpolgármester, Fetser János és Kovács Gábor bizottsági tagok vettek részt. Ekkor vetődött fel először annak lehetősége, hogy érdemes lenne kimenni az építési területre és megtekinteni a beruházást. Többször említésre kerül, hogy nincs megfelelően őrizve a terület, így az ingóságok védelme nem biztosított, holott a szerződés 10. pont f) és g) bekezdése alapján a Maxicargo Kft. köteles biztosítani többek között a vagyonvédelmi szabályok betartását, illetve saját költségén a munkaterület őrzését.

Itt kerül először említésre egy bizonyos "Szőke úr" az MSZP-s képviselő, később Molnár Béla alpolgármester által. És itt kanyarodunk vissza a Szonita Hungary Kft.-hez, akik többször megjelentek ajánlattevőként a Maxicargo mellett, így az ebben a bejegyzésben is felvázolt projektben is. A Szonita Hungary Kft. ügyvezetője a mai napon hatályos cégadatok szerint Szőke Sándorné orosházi lakos. Nem állítjuk, de feltételezzük, hogy ez a bizonyos Szőke úr a Szonita ügyvezetőjének a rokona lehet. 

A fentiek alapján vélhetően "Szőke úr" valamilyen tevékenységet végez/végzett a beruházásban. Tekintettel arra, hogy a vállalkozói szerződés lehetőséget nyújt alvállalkozó bevonására. Nem állítjuk, de nem lennénk meglepve, ha megtörtént volna alvállalkozó bevonása, és az pont a Szonita Hungary Kft. lett volna. Sajnos az EKR-ben nem érhető el a bevont alvállalkozók sora, pedig a vállalkozói szerződés 5. számú melléklete pontosan ezt mutatná be. 

A bizottsági ülésén természetesen elfogadták az előterjesztést, így mehetett tovább a szeptember 24-i testületi ülésre. A testületi ülés vitáján ismét Fetser János kért először szót, ahol ismét előkerül egy érdekes momentum a fent tárgyalt vállalkozói kapcsolat kapcsán a jegyzőkönyv szerint:

Mikor kijelölték a Maxicargo céget, már akkor felháborodtak, ketten adtak be árajánlatot, a Maxicargo meg az alvállalkozója, eldöntötték egymás közt, hogy melyik munkát ki nyerje. 

Amennyiben feltételezzük, hogy Fetser János pontos információk alapján állította a fentit, akkor a tézis, miszerint a Szonita a Maxicargo alvállalkozója, helyessé válik. Majd végül helyessé is válik, amikor a képviselő beszél arról a történetről, hogy kiment megnézni és fotózni a munakterületet, ahol találkozott "Szőke úrral", aki jelezte, hogy ő az alvállalkozó.

A fenti érdekesség mellett Fetser javasolta azt is, hogy vonjanak be igazságügyi szakértőt a szerződésbontás után a munkák értékének meghatározására is. Minő meglepő módon ezt a módosító javaslatot a Fideszes többség nem szavazta meg. Ellenben az eredeti előterjesztést igen, ahogy az szokott lenni.

2020. október 12-én ismét a képviselői grénum elé került a téma, hiszen egyrészről nem sikerült határidőben aláírni a vállalkozói szerződés 3. számú módosítását, másrészt pedig elkészült a műszaki ellenőri ellenőrzés az elvégzett munkák körét és értékét illetően. Sajnálatos módon még nem áll rendelkezésre a Pénzügyi Bizottság ülésének jegyzőkönyve, így nem tudjuk összefoglalni az ott elhangzottakat, mindazonáltal egyértelmű, hogy támogatta a bizottság az előterjesztést, így bekerülhetett testületire.

Mivel független igazásgügyi szakértő beonvására a Fideszes többség döntése értelmében nem került sor, így az önkormányzat kvázi állandó műszaki ellenőre, a RexTerra Kft. végezte el a számítást. Ez alapján a már korábban kifizetett előlegek és részteljesítések után nettó 56.324.398 Ft-ot kell még kifizetnie a városnak a Maxicargo Kft.-nek. Emellett a már korábban részletezett pótmunkák kapcsán is megtörtént a költségbecslés, melynek értéke nettó 44.353.280 Ft. Ez összességében további nettó 100.677.678 Ft (bruttó 112.653.064 Ft) összeg fizetendő a Maxicargo Kft.-nek.

Az eredetileg 295 millió Ft-ból ezek alapján 205 millió Ft értékben történt munkavégzés. Ez alapján feltételezhető lenne, hogy 90 millió Ft-ból meg kellene valósulnia a beruházásnak, azonban ez önmagában nem teljes kép, ugyanis a pómunkákra korábban megszavazott összeg egy része is még felmerülő további költség, nagyságrendileg 18 millió Ft, tehát összesen nettó 108 millió Ft az, amire újabb közbeszerzést szükséges kiírni.

Mivel a testületi ülés egy hétfői napra esett, a kapcsolódó előterjesztések pedig pénteken kerültek átadásra a képviselőknek, így nehéz dolguk lehetett a politikusoknak. Nevezetesen - ahogy a jegyzőkönyvből kiderül - Sebők Éva szeretett volna egyezteti a műszaki ellenőrrel, amire nagyon kevés ideje volt, viszont a műszaki ellenőr elérhetetlen volt a testületi ülés kezdetéig. Az ellenőr természetesen a testületi ülésen sem jelent meg, így végképp elszállt a lehetősége annak, hogy bárki is kérdéseket tegyen fel neki a számításokkal kapcsolatban.

Emellett a képviselőnő megkérdőjelezte, hogy 108 millió Ft-ból befejezhető lenne a projekt, amire Molnár Béla alpolgármester annyit reagált, hogy műszaki végzettség nélkül nem szerencsés ilyen állításokat megfogalmazni. 

Az öröm az ürömben, hogy a fenti számításokat utólagosan ellenőrizni fogja igazságügyi szakértő, amely ellenőrzés eredményéről be kell számolnia a polgármesternek a testületnek.

A fenti előterjesztések mindegyike átment a szavazáson a szokásos Fideszes többséggel.

A fentiek értelmében megtörtént a vállalkozói szerződés 3. számú módosítása is 2020. október 12-én.

Itt tartunk most.

Hogy mik a tanulságok?

Sokféle tanulság van ebben a történetben, és még nem látjuk a végét. Ez egy beruházás a város életében, amely kapcsán nehezen sikerül hatékonyan levezényelni egy fejlesztési projektet. Egyrészt tanulság az, hogy több odafigyelésre, sokkal alaposabb előkészítésre lenne szükség, mert akkor talán feltűnik majd olyan probléma, hogy nem elegendő az elektromos kapacitás. Értelemszerűen nem lehet elvitatni, hogy a koronavírus okozta helyzet a gazdaságot átfogóan érintette negatívan, mindazonáltal a történetből kitűnik, hogy elsősorban a nem megfelelő előkészítési munka során történtek elképesztő bakik.

Másrészt tanulság az, hogy érdemes megnézni, hogy egy meghívásos közbeszerzési eljárásra kiket hívnak meg. Érdemes megnézni az ajánlattevők múltját. Sokkalta pontosabb és hatékonyabb kockázatelemzésre lenne szükség a kiválasztási folyamatban. Ez itt nem történt meg, ami véleményünk szerint nem a város javát szolgálta.

Nettó 205 millió Ft került kifizetésre, amelyre vonatkozóan nem tudjuk 100%-ig azt állítani, hogy valós ellenérték-e, tekintettel arra, hogy még egy (remélhetőleg) független igazságügyi szakértői utóellenőrzésre is sor kerül. 

És emellett nem látjuk pontosan, hogy mi lesz a projekt befejezésével. Most közbeszerzést kell kiírni, újra le kell játszani a már lejátszott folyamatokat, ami nyilvánvalóan időigényes feladat. Csak bízni tudunk abban, hogy mihamarabb sikerül kiírni a közbeszerzést, és kiválasztani a nyertes vállalkozót. Kiválasztani KÖRÜLTEKINTŐEN a vállalkozót. Egy valami biztos: az idő pénz. És a fenti esetben történt ki nem használt idő bizonyosan drágítja az alapanyagokat, illetve a bérköltségek sem lesznek garantáltan hasonlóak. Bízzunk benne, hogy bele fog férni a 108 millió Ft-ba. De vannak kétségeink. A testületi jegyzőkönyvek szerint messze nem áll úgy a beruházás, ahogyan kellene, rengeteg munka van még hátra, ami vélhetően nem fog beleférni ebbe a keretösszegbe.

De meglátjuk, az ördögöt akkor fessük majd a falra, ha az meg is jelenik...  

TE KITÖLTÖTTED MÁR AZ ELŐVÁLASZTÁST KUTATÓ KÉRDŐÍVET?
HA NEM, AKKOR KÉRJÜK, HOGY SZÁNJ RÁ NAGYJÁBÓL 5 PERCET AZ ÉLETEDBŐL!
KÖSZÖNJÜK A SEGÍTSÉGET!

A bejegyzés trackback címe:

https://oroshazisztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr916247978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása