Orosházi Sztorik

Orosházi Sztorik

"Modern" helyi közigazgatás

XX. századi költségek a XXI. század rovására

2019. november 12. - oroshazisztori

Az alakuló ülés óta lázban tart bennünket az a kérdés, hogy a 2019. november 4-i ülés után mikor ismerheti meg a nyilvánosság az ülésről készített jegyzőkönyvet, illetve mikorra várható, hogy frissülni fog a város honlapja a változásokkal.

Nos, a mai napon végre sikerült frissíteni az oldalon képviselőtestület összetételére vonatkozó információkat, láthatjuk, hogy kik az alpolgármesterek és a képviselők, bár az új tagokról fotókat még nem sikerült feltölteni, holott a valasztas.hu-n ezek nyilvánvalóan elérhető anyagok. Szeretnénk megkönnyíteni a Hivatal dolgát - innen azonnal le tudják tölteni a képviselők fotóit.

Némileg sikerült frissíteni a bizottsági tagok listáját is, azonban itt sem érhetjük tetten a teljességet, hiszen a korábbiakhoz képest történt némi változás egy bizottság esetében - az egykori Ügyrendi-Szavazatszámláló BIzottság megszűnt, helyére az Ügyrendi és Tulajdonosi Jogokat Gyakorló Bizottságot alapították meg, erről viszont egy darab információ nem érhető el, cserébe a tagságról már az új adatokat kapja meg az egyszeri állampolgár.

Fetser János videójából tudjuk azt is, hogy új Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ) került elfogadásra, azonban ma, november 12-én még ez nem érhető el, csupán a legutóbbi, április 1-jén módosított változat.

Mindezek mellett számos esetben tapasztaltuk azt, hogy a feltöltött anyagok gyakorlatilag nem feltétlenül olyan formátumban kerülnek fel, amelyek segítenék a kereshetőséget, hanem az eljárás a következő:

  1. Elkészítik elektronikusan a dokumentumot
  2. Kinyomtatják a végleges verziót
  3. Ez vagy aláírásra kerül vagy nem
  4. Beszkennelik az aláírt papírhalmazt
  5. Feltöltik a város Dokumentumtárába

2019-ben úgy gondoljuk, hogy ez egy igen pazarló, a környezet védelmét nem elősegítő, és a nyilvánosságot nehezítő megoldás, hiszen azon polgárok, akik szeretnének elmélyedni egy-egy iratban, gyakorlatilag sokkal nehezebben tudja megtalálni a keresett tartalmat, mintha megfelelő keresőszó alkalmazásával találná meg az érdeklődés tárgyát képező információt. Teljességgel érthetetlennek tartjuk ezt az eljárást.

Továbbá a napokban jutott el hozzánk egy másik felfoghatatlan történet, ami a testületi és a bizottsági ülések meghívóinak kézbesítését érinti. Az egyszeri olvasó, aki ma már számos módon kommunikál az internet segítségével, az gondolná, hogy e-mailben kapják meg a képviselők, bizottsági tagok az ülésekre szóló meghívót, de ennél nagyobbat nem is tévedhetne. Ugyanis 2019-ben Orosházán a meghívókat nem e-mailben küldik ki, de még nem is FB-üzenetet kapnak, és végképp nem postai úton kapják kézhez az érintettek. Ehelyett a Hivatalban egy kézbesítő személyesen juttatja el a kinyomtatott meghívókat az érintetteknek a postaládákba juttatva.

A modern kádárizmust vélhetjük felfedezni - mindenkinek legyen munkája -, de itt szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy a szocializmus véget ért, ma már a "digitális korszak" a hívószó, amelynek nagy előnye a költségmegtakarítás, és a hatékonyabb működés. Érthetetlenül állunk ezen működés előtt, nem értjük, hogy miért nem sikerült megoldani egyszerűen azt, hogy

  • a képviselőknek legyen saját e-mail címe (pl.: az @oroshaza.hu használatával)
  • elektronikus, hitelesítéssel rendelkező PDF-formátumban készüljenek el a hivatali dokumentumok, legyen az egy meghívó vagy egy SZMSZ.

Bízunk benne, hogy a Fidesz-KDNP vezette, új színekkel is rendelkező képviselőtestület foglalkozik majd a kérdéssel, és beköszönhet végre a Hivatalban is. Hiszen nem csak a három alpolgármester jelent többlet- és egyben felesleges költséget, hanem érvényét látjuk a "sok kicsi sokra megy" gondolatnak is - több, apró költségmegtakarítással, hatékonyságot növelő beruházásokkal a jövőnek teremtünk további fedezetet.

Összehasonlításképpen röviden bemutatnánk, hogy működnek ezek a folyamatok Budaörsön. Budaörsön sok éve almkalmazzák az ún. EDtR-t, ami az Elektronikus Döntéstámogató Rendszer rövidített formája. Gyakorlatban ez egy online felület, ahol bármikor, átlátható módon meg lehet nézni, mikor és milyen ülés lesz, tartalmazza az összes dokumentumot elektronikus, PDF formátumban, gyakran akár Microsoft Word formátumban is, mellette természetesen az aláírt, szkennelt PDF változat. Ezeken kívül egy robotkamera automatikusan rögzíti minden ülést, így a szolgáltató honlapján visszakereshetőekk név szerint a testületi, bizottsági tagok hozzászólásai, a felvételek. Érezhetőek a különbségek az orosházi és a budaörsi működés között.

A bejegyzést végül ismételten kérdésekkel zárnánk:

Milyen érdek az, ami felülírja a nyilvánosság modern kritériumát, és nem tudja elmozdítani a hivatali működést a 20. századból a 21. századi megoldások felé?

Vajon mikor jut el oda a Hivatal és az önkormányzat, hogy hasonló nyilvánosságot és működési hatékonyságot produkáljon, mint amilyen pl. Budaörsön tapasztalható?

A válaszadást mindaddig, amíg az érintettek nem teszik meg, mindenkinek a saját fantáziájára bíznánk.

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg barátaiddal is!

A bejegyzés trackback címe:

https://oroshazisztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr4615303568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása